4 מקורות הגיוס המרכזיים של החברות המובילות במשק:
רשתות החברתיות
למעלה מ-90% מהמגייסים המקצועיים משתמשים ברשתות חברתיות כדי לאתר מועמדים.
גיוס עובדים באמצעות רשתות חברתיות הפך לאסטרטגיה חיונית עבור חברות רבות, הן בישראל והן בעולם. להלן כמה נתונים וממצאים מרכזיים שמדגישים את החשיבות והיעילות של פלטפורמות אלו:
- לינקדאין היא רשת מרכזית בתחום הגיוס, עם שיעורי שימוש גבוהים במיוחד בקרב מגייסים. משמשת בעיקר לחברות הייטק וטכנולוגיה.
- פייסבוק ואינסטגרם מהווים כלי חשוב לגיוס ומתאימות כמעט לכל תחום , בעיקר בזכות בסיס המשתמשים העצום שלהם והאפשרות לפרסום ממוקד על בסיס נתונים דמוגרפיים, תחומי עניין ועוד. ישנם מחקרים המצביעים על כך שיותר מ-60% מהמעסיקים משתמשים בפייסבוק ואינסטגרם כדי לאתר מועמדים.
- רשתות נוספות כמו טיקטוק צוברות תאוצה, בעיקר באמצעות תוכן ויזואלי המדגיש את מיתוג המעסיק ואת תרבות הארגון.
יעילות הקמפיינים הממומנים וקבוצות הפייסבוק:
קבוצות פייסבוק: קבוצות אלו מאפשרות למגייסים להגיע לקהלים נישתיים וממוקדים, ולהציג משרות בפני אנשי מקצוע שכבר מעורבים בתחום מסוים. השיח הישיר בקבוצות יכול ליצור חיבור מהיר ואותנטי יותר עם מועמדים פוטנציאליים. מחקרים מצביעים על קשר בין גיוס חברתי (Social Recruiting) לבין השתלבות עובדים לאורך זמן.
קמפיינים ממומנים: קמפיינים אלו מאפשרים טרגוט מדויק של קהל יעד, ובכך מייעלים את תהליך הגיוס, בהתאם לענף ולדרישות התפקיד. הנתונים מצביעים על כך שמדובר בערוץ אפקטיבי. לדוגמה קמפיינים לגיוס עובדים ובפייסבוק מציגים לעיתים קרובות עלויות גיוס נמוכות יותר בהשוואה לפרסום באתרי דרושים מסורתיים או חברות השמה.
אתרי דרושים
אתרי הדרושים מהווים כבר שנים ארוכות אבן יסוד בתהליכי גיוס עובדים, והם עדיין רלוונטיים ואפקטיביים במיוחד. פלטפורמות כמו AllJobs, JobMaster, ו-דרושים IL בישראל, לצד אתרים בינלאומיים כמו Indeed ו-Glassdoor, מספקות חשיפה רחבה למגוון עצום של מחפשי עבודה פעילים. על פי נתונים של SHRM (Society for Human Resource Management), אתרי דרושים נשארים אחד מערוצי הגיוס האפקטיביים ביותר, בעיקר בזכות הנגישות הגבוהה והאפשרות לפרסם מודעות ממוקדות. לדברי ד"ר ג'ון סאליבן, מומחה עולמי לגיוס, "אתרי הדרושים עדיין מביאים את רוב קורות החיים לתפקידים רבים, ומהווים את הערוץ היעיל ביותר לגיוס המוני". יחד עם זאת, כדי להתבלט בתחרות הגבוהה, נדרש לנסח מודעות באופן יצירתי, תוך הדגשת יתרונות ייחודיים של התפקיד והחברה, כדי למשוך את המועמדים האיכותיים ביותר.
"חבר מביא חבר"
תוכניות "חבר מביא חבר" (Employee Referral Programs) הן אחד מערוצי הגיוס האפקטיביים ביותר, והן מהוות מרכיב קריטי באסטרטגיית הגיוס של חברות מצליחות. שיטה זו מבוססת על המלצות של עובדים מרוצים, שמביאים לחברה מועמדים שהם מכירים וסומכים עליהם. על פי מחקרים שונים, עובדים המגויסים בשיטה זו נוטים להישאר בתפקיד זמן רב יותר, להשתלב טוב יותר בתרבות הארגונית ולבצע את עבודתם בצורה טובה יותר. לדברי פרופ' פיטר וורד, מומחה לגיוס ומשאבי אנוש, "ההמלצה של עובד היא חותם של אמון כפול – גם המועמד סומך על הממליץ, וגם המעסיק סומך על שיקול דעתו של העובד הקיים".
בנוסף, גיוס בשיטה זו מקצר משמעותית את זמן הגיוס, מצמצם את עלויות הפרסום ומגביר את המעורבות של העובדים בתהליכי החברה. כדי להצליח, חברות רבות מציעות תגמול כספי או הטבות לעובדים שמביאים מועמדים מוצלחים, מה שמעודד אותם להיות פעילים בתהליך. תוכנית כזו יוצרת מעגל חיובי: עובדים מרוצים מביאים עובדים איכותיים, והעובדים החדשים תורמים להצלחת החברה ומחזקים את התרבות הארגונית.
חברות השמה וכוח אדם
חברות השמה וכוח אדם מציעות יתרון משמעותי במקרים ספציפיים. הן מספקות פתרון אידיאלי לגיוס לתפקידים מורכבים ונישתיים, בזכות הגישה שלהן למאגרי מועמדים איכותיים שאינם מחפשים עבודה באופן פעיל, וליכולתן לבצע מיון מקצועי ומעמיק. בנוסף, הן מהוות כלי יעיל לגיוס מהיר של עובדים לתפקידים דחופים או לגיוס המוני, ובכך חוסכות לחברה זמן. לדברי בנג'מין לואו, מומחה לגיוס וסמנכ"ל משאבי אנוש לשעבר במיקרוסופט, "חברות השמה יעילות במיוחד כשלחברה אין את הכלים או המשאבים לגייס בעצמה", והן מספקות גישה למועמדים שאליהם קשה להגיע דרך ערוצים אחרים. שיתוף פעולה עם חברת השמה מאפשר התמקדות במועמדים איכותיים ומתאימים, ומבטיח תהליך גיוס מקצועי, יעיל וממוקד.

3 יסודות שקיימים בתהליך גיוס מנצח
מיתוג מעסיק – בונים מוניטין של מקום עבודה נחשק
אחת האסטרטגיות החשובות ביותר של חברות מובילות היא בניית מותג מעסיק (Employer Brand) חזק. מיתוג מעסיק הוא האופן שבו עובדים פוטנציאליים ותעשייה שלמה תופסים את החברה כמקום עבודה. זהו למעשה שיווק החברה שלכם כמובילה בתחומה וכמקום אטרקטיבי לעבוד בו.
דוגמאות ליישום:
- תוכן ויזואלי: השתמשו בפלטפורמות כמו פייסבוק, אינסטגרם ו-TikTok כדי להציג את חיי היום-יום במשרד, ראיונות קצרים עם עובדים מרוצים, או סרטונים שמציגים את תרבות הארגון.
- שיתוף סיפורי הצלחה: פרסמו מידע על עובדים שהתפתחו בחברה, על פרויקטים מרתקים, ועל יוזמות חברתיות שהחברה מקדמת.
שימוש בטכנולוגיות מתקדמות
השינויים הטכנולוגים נותנים כלים רבים שמאפשרים לגייס באופן חכם ויעיל יותר
אוטומציות ומערכות גיוס: מערכות לניהול מועמדים מאפשרות לנהל את תהליך הגיוס בצורה מסודרת, לסנן קורות חיים, לפסול מועמדים לא רלווטנים באופן אוטומטי ולתקשר עם המועמדים באופן יעיל.
ניתוח נתונים (Data Analytics): שימוש בנתונים מאפשר לזהות את ערוצי הגיוס האפקטיביים ביותר, להבין מהם המקורות שמספקים את המועמדים האיכותיים ביותר, ולשפר את התהליך באופן מתמיד.
חשיבותה של הגדרה נכונה של התפקיד בתהליך הגיוס
הגדרת תפקיד מדויקת וברורה היא הבסיס לכל תהליך גיוס מוצלח. ניסוח נכון של תיאור התפקיד, הכולל את מטרותיו, אחריותו, והכישורים הנדרשים, מבטיח למשוך את קהל היעד הרלוונטי והמתאים ביותר. הגדרה ברורה של התפקיד מצמצמת את כמות המועמדים הלא רלוונטיים, מייעלת את תהליך המיון ומאפשרת למגייסים להתמקד במועמדים בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר. יתר על כן, הגדרה מדויקת מסייעת גם למועמדים עצמם להבין את ציפיות התפקיד ואת התאמתם אליו, ובכך בונה בסיס איתן לקשר מקצועי ופורה לאורך זמן.

לסיכום
בין אם אתם חברה גדולה או עסק קטן, גיוס של העובדים הנכונים הוא אחד הגורמים המרכזיים בהצלחה שלכם. כל חברה צריכה לדעת לבחור את מקורות הגיוס האפקטיבים ביותר עבורה, לרוב חברות גדולות משתמשות במספר מקורות גיוס על מנת לענות על הצורך בגיוס מסיבי של עובדים.
תנצלו את הקידמה הטכנולוגית כדי לייצר תהליך גיוס חכם ויעיל שבו רק המועמדים הרלוונטים לפי הדרישות הספציפיות לכל משרה יוכלו להגיש קורות חיים שיכנסו ישירות למערכת שלכם באופן מסודר. בניית מיתוג מעסיק חזק יכול למשוך את המועמדים האיכותיים ביותר, לשמר את העובדים לאורך זמן ולחסוך בעלויות.
מעוניינים לגייס עובדים איכותיים בדיגיטל וליצור מיתוג מעסיק מנצח? לקריאה לחצו על הקישור.
רוצים לקרוא על סיפור ההצלחה שלנו בניהול קמפיינים לגיוס עובדים עבור ענקית התקשורת פרטנר? לקריאה לחצו על הקישור.